Jak zaplanować Black Friday 2023 w małej firmie?
W żadnym innym czasie w roku sklepy nie generują tak dużych obrotów jak podczas Black Friday.
Według Tpay podczas Black Frida 2022 sprzedaż wzrosła o 118% w porównaniu do poprzedniego roku.
Przewidywania na 2023 są równie optymistyczne, więc powiem wprost: mam nadzieję, że zamierzasz wykorzystać to w swoim biznesie.
Sprawdź, jak zaplanować kampanię na Black Friday 2023 jeśli sprzedajesz głównie produkty cyfrowe lub usługi online.
Krótka historia Black Friday w Polsce
W Polsce akcja związana z Black Friday zaczęła zyskiwać na popularności w latach 2017-2018, by chwilę później, w roku 2020 znacząco wyhamować, co z pewnością miało związek z pandemią.
Sprzedawcy naturalnie obawiali się, jak będzie to dalej wyglądało, tym bardziej że do problemów gospodarczych doszła chociażby szalejąca inflacja.
Jednak to nie powstrzymało Polaków przed zakupami podczas Black Friday (a raczej Black Week), bo w 2021 i 2022 słupki sprzedaży mocno wystrzeliły w górę.
Co ciekawe, w ostatnich 3 latach zdecydowana większość deklarowała, że zakupy zrobi online (pokłosie pandemii). Jest to trend, który już się nie zatrzyma, więc jeśli jesteś twórcą online, to wykorzystaj mądrze ten czas!
Dlaczego sprzedaż podczas Black Friday tak dobrze działa?
Co sprawia, że sprzedawcy co roku odnotowują rekordy sprzedaży w okolicach Black Friday?
Składa się na to wiele różnych czynników, ale najważniejsze to:
- Duże promocje – to czas, kiedy promocje sięgają nawet 90%, a taki widok jest bardzo silnym wyzwalaczem zakupowym.
- Oczekiwanie – odkąd Black Friday stał się popularny w Polsce, to wszyscy dobrze wiemy, co się będzie działo pod koniec listopada. Dlatego wiele osób czeka z zakupami na ten moment i np. robi wcześniejsze zakupy świąteczne.
- Efekt stada – informacji o Black Friday nie da się przegapić i nawet jeśli nie planujesz żadnych konkretnych zakupów, to jest duże prawdopodobieństwo, że i tak się skusisz, widząc, że inni kupują.
Black Friday w małej firmie online - czy zawsze warto?
Zanim przejdziemy do konkretów, ustalmy jedną ważną rzecz: w tym artykule skupiam się na firmach, które oferują produkty cyfrowe (kursy online, e-booki itp.), usługi online, takie jak np. konsultacje czy wytwarzają własne produkty lub usługi (np. kolczyki, kartki okolicznościowe) i sprzedają je online.
Nie podejmuję się analizowania sprzedaży stacjonarnej, bo to zwyczajnie nie jest mój obszar ekspertyzy a taka sprzedaż rządzi się swoimi prawami.
Zacznijmy więc może od tego, kiedy NIE warto brać udziału w Black Friday (jako firma):
- gdy sprzedajesz produkty fizyczne z małą marżą,
- gdy sprzedajesz rękodzieło (chyba że ustalisz limit sztuk, wtedy to dobry pomysł, który dodatkowo może podbić wyniki sprzedażowe).
A czy robienie promocji na Black Friday jest dobrym pomysłem jeśli sprzedajesz usługi?
I tak, i nie.
Przykład: prowadzisz sesje coachingowe. Jedna godzina takiej sesji to u Ciebie koszt 250 zł.
Chcesz zrobić promocję na Black Friday, więc oferujesz zniżkę 10%, czyli można u Ciebie wykupić taką sesję za 225 zł.
Co widzi klient?
25 zł zniżki.
Porównując to do innych obniżek podczas Black Friday, które w wielu firmach wynoszą nawet 50% lub więcej, to będzie zwyczajnie mało skuteczne.
Czyli podsumowując: tak mała zniżka nie jest wystarczająco silnym powodem do skorzystania z Twojej usługi podczas Black Friday, a oferowanie większych zniżek w takim biznesie jest zwyczajnie nieopłacalne.
Ale! Nawet w biznesie usługowym można zaplanować kampanię na Black Friday tak, by wszyscy na tym zyskali!
Zastanawiasz się, jak zaplanować
Black Friday w swojej firmie?
Oprócz tego otrzymasz materiały pomocnicze:
✅ szablon harmonogramu kampanii,
✅ procedurę kampanii sprzedażowej,
✅ przykłady i schematy maili sprzedażowych,
✅ kalkulator, z którym zaplanujesz opłacalne promocje.
Dzięki temu spokojnie zdążysz przygotować się do Black Friday 2023 i nie zajmie Ci to więcej niż 5 godzin!
Uwaga! Tylko do 13.11 dołączysz do masterclass w skandalicznie niskiej cenie
87 zł
Strategia cenowa podczas Black Friday
Całe to “święto”, czyli Black Friday i powiązane z nim dni (bo niektórzy robią w swoich firmach Black Week czy nawet Black Month) to jedna wielka zniżka.
Pamiętaj, że w tym czasie klienci potrzebują mniej czasu na decyzję o zakupie i nie roztrząsają tak bardzo wszystkich za i przeciw, bo tutaj liczy się głównie cena.
Dlatego tak ważne jest, by ją odpowiednio ustalić, bo jeśli zrobisz to źle, możesz położyć całą akcję promocyjną.
Jaka powinna być zniżka podczas Black Friday?
Zniżka podczas Black Friday po prostu nie może być za mała. Dlatego uważam, że nie każda firma powinna brać w tym udział, bo czasami zwyczajnie promocja większa niż 5-10% przestaje być opłacalna.
A w tym czasie, gdy często widzimy znaczki -50%, to 5-10% nie robi żadnego wrażenia (chyba że pierwotna kwota jest bardzo wysoka).
Z mojej analizy wynika, że podczas Black Friday promocje w firmach, które sprzedają produkty cyfrowe (kursy online, e-booki itp.) oscylują w okolicach 25-50%.
Twoim najważniejszym zadaniem, zanim zaczniesz planować kampanię sprzedażową, jest ustalenie, na jaką zniżkę możesz sobie pozwolić.
Oprócz takiej standardowej promocji możesz wykorzystać jeszcze inne bardzo skuteczne techniki – poznasz je podczas masterclass: Black Friday 2023 w małej firmie online.
Otrzymasz też kalkulator, dzięki któremu z łatwością ustalisz opłacalne dla siebie promocje.
Black Friday 2023 a dyrektywa Omnibus
Wiele osób ma mieszane uczucia co do Black Friday przez nieuczciwych sprzedawców, którzy wcześniej sztucznie podnoszą ceny, by podczas Czarnego Piątku zaprezentować duże, ale nieprawdziwe promocje.
Na początku tego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma ograniczyć takie nieuczciwe akcje.
Zgodnie z jej założeniami obowiązkiem sprzedawcy jest dopisanie pod każdym produktem najniższej ceny z ostatnich 30 dni. To pozwoli kupującemu sprawdzić, czy promocja na Black Friday faktycznie jest opłacalna.
Jak przygotować się do Black Friday?
Wbrew pozorom przygotowanie kampanii na Black Friday w malej firmie wcale nie zajmuje dużo czasu, szczególnie jeśli masz gotowe schematy i szablony.
Jak już wspominałam, tutaj decyzja o zakupie jest podejmowana w inny sposób niż przy standardowej kampanii. Okno sprzedażowe jest krótsze, a konkurencja zdecydowanie większa.
Pierwszym czynnikiem, na który klienci zwracają uwagę podczas Black Friday, jest cena.
Twoim zadaniem jako sprzedawcy jest ją odpowiednio wyeksponować i maksymalnie uprościć cały proces podjęcia decyzji o zakupie.
To oznacza, że komunikaty sprzedażowe podczas Black Friday powinny być:
- jasne,
- konkretne,
- maksymalnie uproszczone,
- podane w bardzo przystępny sposób – “pigułek” wiedzy.
Czy sprzedaż podczas Black Friday trwa tylko 1 dzień?
Pierwotne założenie było takie, że te wielkie promocje mają trwać tylko jeden dzień, właśnie podczas Czarnego Piątku (czyli w piątek po Święcie Dziękczynienia).
Jednak te ramy czasowe szybko zaczęły się rozmywać i promocje były przedłużane na:
- Cyber Monday (pierwszy poniedziałek po Black Friday)
- Black Week (cały tydzień z Czarnym Piątkiem)
- Black Weekend (weekend często obejmujący też Cyber Monday)
- a nawet Black Month, czyli cały miesiąc!
Czy to było dobre posunięcie ze strony sprzedawców?
Moim zdaniem to zaszło już za daleko.
Sprzedaż podczas Black Friday jest specyficzna i działa tak dobrze właśnie dlatego, że bazuje na dużych promocjach mocno ograniczonych czasowo.
I o ile rozszerzenie jej na kilka dni może być dobrym posunięciem, tak przedłużanie tych promocji na kilka tygodni czy cały miesiąc moim zdaniem nie ma sensu.
Czyli jak długo powinna trwać sprzedaż podczas Black Friday 2023?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie (bo warto to dopasować do swojego biznesu), ale moje doświadczenia pokazują, że w sprzedaży produktów cyfrowych większy sens mają promocje trwające 3-5 dni.
Czy warto inwestować w płatną reklamę podczas Black Friday?
Jeśli znasz mnie dłużej, to wiesz, że zawsze zachęcam do inwestowania w płatną reklamę, bo w ten sposób można szybciej i łatwiej się skalować oraz podbijać wyniki sprzedażowe.
Jednak Black Friday to jeden z takich okresów w roku, kiedy wszyscy chcą się reklamować i cóż – jeśli masz mały budżet na reklamę, to po prostu się nie przebijesz.
Dlatego szczególnie jeśli nie masz zaufanego eksperta, który ustawiłby Ci takie reklamy, polecam w tym czasie postawić na promocję organiczną.
Jak zaplanować harmonogram kampanii na Black Friday 2023?
Tak jak już wielokrotnie wspominałam, kampania na Black Friday trochę różni się od takiej standardowej kampanii w “spokojniejszym” okresie.
Jednak fundamenty są praktycznie takie same, bo musisz ustalić:
- Start i koniec kampanii
- Kanały komunikacji
- Harmonogram publikacji
- Tematy publikacji
- Rozpisanie i przydzielenie wszystkich zadań
Ile czasu może Ci to zająć? Jeśli robisz to pierwszy raz i nie masz gotowych szablonów i procedur, to nawet 3-5 godzin.
Dlatego właśnie przygotowałam paczkę wsparcia, z którą:
✅z łatwością napiszesz maile dzięki gotowym szablonom i przykładom
✅za pomocą kalkulatora wyliczysz opłacalne dla Ciebie promocje i zaplanujesz KPI finansowe
✅przejdziesz przez wszystkie kroki planowania kampanii z intuicyjną procedurą